nivo nivo nivo nivo nivo nivo nivo nivo nivo nivo nivo nivo nivo

Predľžený termín na prihlášku na štúdium

Nariadenie dekana č. 2/2025 Reformovanej teologickej fakulty Univerzity J. Selyeho o zmene termínu podávania prihlášok na bakalárske-, magisterské- a doktorandské štúdium na akademický rok 2025/2026 Dekan Reformovanej teologickej fakulty Univerzity...

OZNAM: VÝSLEDKY VOLIEB DO AKADEMICKÉHO SENÁTU RTF UJS NA FUNKČNÉ OBDOBIE 2024-2028

Oznamujem akademickej obci, že na základe výsledkov volieb do Akademického senátu Reformovanej teologickej fakulty Univerzity J. Selyeho (konanej 28. novembra 2024) na funkčné obdobie 2024-2028...

Zoznam kandidátov do Akademického senátu RTF UJS pre volebné obdobie 2024-2028

Na základe zverejneného vyhlásenia o riadnych voľbách do AS RTF UJS pre volebné obdobie 2024-2028 oznamujem akademickej obci fakulty zoznam kandidátov do zamestnaneckej časti AS RTF...

Česko-maďarské reformované historické vztahy - Základní východiska projektu

Reformovaná teologická fakulta Univerzity J. Selyeho - Komárno  ve spolupráci s    Univerzita Károli Gáspár Református Egyetem - Budapešť,    Ústřední archiv Českobratrské církve evangelické (ÚA ČCE) - Praha a    Teologickým...

Akademický senát RTF UJS- vyhlásenie volieb do AS RTF UJS

VOĽBY KANDIDÁTOV NA ČLENSTVO V ZAMESTNANECKEJ A ŠTUDENTSKEJ ČASTI AKADEMICKÉHO SENÁTU REFORMOVANEJ TEOLOGICKEJ FAKULTY UNIVERZITY J. SELYEHO Akademický senát Reformovanej teologickej fakulty Univerzity J. Selyeho vyhlasuje...

VYHLÁSENIE VOLIEB KANDIDÁTA NA OBSADENIE FUNKCIE DEKANA REFORMOVANEJ TEOLOGICKEJ FAK…

Akademický senát Reformovanej Teologickej fakulty Univerzity J. Selyeho (ďalej len „AS RTF UJS“) vypisuje voľby kandidáta na funkciu dekana RTF  UJS podľa Čl. 37c, bod 7. Štatútu...

Slávnostné promócie na Reformovanej teologickej fakulte

Slávnostné promócie na Reformovanej teologickej fakulte sa uskutočnili dňa 22. septembra 2024. Na slávnostnom podujatí realizovanom v kostole Reformovanej kresťanskej cirkvi na Slovensku v Komárne mohli prevziať diplom  študenti...

Oznámenie obhajoby Orsolya Deminger 30.08.2024

Oznámenie V mene Vedeckej rady a Odborovej komisie pre doktorandské štúdium Reformovanej teologickej fakulty Univerzity J. Selyeho vyhlasujem termín obhajoby dizertačnej práce uchádzača: Mgr. Orsolya DEMINGER na 10.00 hodinu 30...

Oznámenie obhajoby Zoltán Barta 30.08.2024

Oznámenie V mene Vedeckej rady a Odborovej komisie pre doktorandské štúdium Reformovanej teologickej fakulty Univerzity J. Selyeho vyhlasujem termín obhajoby dizertačnej práce uchádzača: Zoltán BARTA na 11.30 hodinu 30. augusta...

Dodatočné prijímacie konanie

Nariadenie dekana č. 5/2024 Reformovanej teologickej fakulty Univerzity J. Selyeho o zmene termínu podávania prihlášok na bakalárske-, magisterské- a doktorandské štúdium na akademický rok 2024/2025 Dekan Reformovanej teologickej fakulty Univerzity...

Inklúzia. Integrácia. Budúcnosť

Podujatie bolo podporené z Fondu malých projektov Programu Interreg Maďarsko-Slovensko. Názov programu: Program Interreg Maďarsko-Slovensko Skrátený názov (akronym) projektu: EduCoop Výška finančnej podpory z EU: 21.145 Eur Odkaz na...

Predľžený termín na prihlášku na štúdium

Nariadenie dekana č. 4/2024 Reformovanej teologickej fakulty Univerzity J. Selyeho o zmene termínu podávania prihlášok na bakalárske-, magisterské- a doktorandské štúdium na akademický rok 2024/2025   Dekan Reformovanej teologickej fakulty...

VÝSLEDKY DOPLŇUJÚCICH VOLIEB DO ŠTUDENTSKEJ ČASTI AKADEMICKÉHO SENÁTU UJS

(1 miesto za študentskú časť Reformovanej teologickej fakulty) Na základe výsledkov volieb do AS UJS zo dňa 22. 02. 2024 oznamujem akademickej obci univerzity, že do...

OZNÁMENIE

Doplňujúce voľby do Akademického senátu UJS ZOZNAM KANDIDÁTOV do Akademického senátu UJS (1 miesto za RTF) Na základe zverejneného vyhlásenia o doplňujúcich voľbách do AS UJS oznamujem akademickej obci univerzity...

Diakonia a sociálna starostlivosť v súčasnosti

Reformovaná teologická fakulta Univerzity J. Selyeho – Komárno v spolupráci s Reformovanou bohosloveckou fakultou Reformovanej univerzity Gáspára Károliho – Budapest , s Inštitútom pre reformovanú teologiu –...

Slávnostné odovzdanie diplomov na Reformovanej teologickej fakulte

Slávnostné promócie na Reformovanej teologickej fakulte sa uskutočnili dňa 24. septembra 2023. Na slávnostnom podujatí realizovanom v kostole Reformovanej kresťanskej cirkvi na Slovensku v Komárne mohli prevziať diplom  študenti...

Slávnostné odovzdanie diplómov na RTF

Ako dekan Reformovanej teologickej fakulty Univerzity J. Selyeho, srdečne Vás pozývam na slávnostné odovzdanie diplómov pre našich absolventov, na exmitáciu nových kaplanov a na slávnostnú...

Vyhlásenie náhradného prijímacieho konania na študijné programy Reformovanej teologi…

Reformovaná teologická fakulta Univerzity J. Selyeho v Komárne, vzhľadom na skutočnosť, že počet študentov pre akademický rok 2023/2024 nebol doteraz uchádzačmi naplnený, vyhlasuje výzvu na náhradné...

Predĺženie termínu na podanie prihlášok

Nariadenie dekana č. 1/2023 Reformovanej teologickej fakulty Univerzity J. Selyeho o zmene termínu podávania prihlášok na bakalárske-, magisterské- a doktorandské štúdium na akademický rok 2023/2024 Dekan Reformovanej teologickej fakulty Univerzity...

Nový organ pre RTF

Walcker-organ so šiestimi registermi a takmer 400 píšťalami bol postavený v roku 1967 v evanjelickom kostole Zuflucht-und-Jeremiah v Berlíne. Keďže zbor zatvorí svoj kostol, chceli, aby...

Odborná spolupráca medzi našou fakultou a Evanjelickou teologickou fakultou Karlovej…

Dekan Jan Roskovec a dekan Alfréd Somogyi podpísali 6. decembra 2022 v Prahe dohodu o spolupráci medzi Evanjelickou teologickou fakultou Karlovej univerzity a Fakultou reformovanej...

Spolupráca našej fakulty s Husitskou teologickou fakultou

1. decembra 2022 dekan doc. ThDr. Kamila Veverková, PhD. a dekan doc. ThDr. Alfréd Somogyi, PhD. podpísali dohodu o spolupráci medzi Husitskou teologickou fakultou Univerzity...

Dobrovoľnícka činnosť v XXI. storočí

V rámci Týždňa vedy a techniky na Slovensku, ako i v rámci programu Oslavy vedy v Maďarsku Reformovaná Teologická fakulta UJS, Katedra biológie Pedagogickej fakulty UJS a...

Dekanské voľno

Rozhodnutie č. 5/2022 dekana Reformovanej teologickej fakulty Univerzity J. Selyeho o udelení dekanského voľna   Ako dekan Reformovanej teologickej fakulty Univerzity J. Selyeho,   nariaďujem dekanské voľno pre všetkých...

„Aktuálne témy a otázky v oblasti Etiky” - Konferencia

Reformovaná teologická fakulta Univerzity J. Selyeho – Komárno v spolupráci s Reformovanou bohosloveckou fakultou Reformovanej univerzity Gáspára Károliho – Budapest, Maďarsko s Institut für Reformatorische Theologie –...

Výzvy v misii, diakonii a sociálnej starostlivosti v 21. storočí

Reformovaná teologická fakulta Univerzity J. Selyeho – Komárno v spolupráci s Reformovanou bohosloveckou fakultou Reformovanej univerzity Gáspára Károliho – Budapest, s Inštitútom pre reformovanú teologiu – Reiskirchen a...

OZNAM

VÝSLEDKY RIADNYCH VOLIEB do Študentskej časti Akademického senátu UJS Na základe výsledkov volieb do študentskej časti AS UJS zo dňa 27.-28. 09. 2022 oznamujem akademickej obci univerzity...

OZNAM RIADNE VOĽBY DO ŠTUDENTSKEJ ČASTI AKADEMICKÉHO SENÁTU UJS (27.09.2022 – 28.09…

ZOZNAM KAndidátov do ŠTUDENTSKEJ ČASTI Akademického senátu UJS Na základe zverejneného vyhlásenia o riadnych voľbách do AS UJS oznamujem akademickej obci univerzity zoznam kandidátov do študentskej časti...

OZNÁMENIE O VYHLÁSENÍ RIADNYCH VOLIEB

Akademický senát Univerzity J. Selyeho vyhlasuje RIADNE Voľby NA členstvo v ŠTUDENTSKEJ ČASTI Akademického senátu UJS (6 miest: z toho 2 miesta za študentskú časť Pedagogickej fakulty, 2 miesta za...

Habilitačná obhajoba a prednáška

ujs logo

Ako dekan Reformovanej teologickej fakulty Univerzity J. Selyeho, a ako predseda Vedeckej rady RTF UJS, na základe ods. (14) § 1 Vyhlášky Ministerstva školstva,vedy, výskumu...

Rozhodnutie č. 4/2022 dekana Reformovanej teologickej fakulty Univerzity J. Selyeho

ujs logo

Rozhodnutie č. 4/2022 dekana Reformovanej teologickej fakulty Univerzity J. Selyeho o udelení dekanského voľna na 14.04.2022    Aby študentom Reformovanej teologickej fakulty bolo umožnené dôstojné oslávenie veľkonočných...

Rozhodnutie č. 3/2022 dekana Reformovanej teologickej fakulty Univerzity J. Selyeho

ujs logo

Rozhodnutie č. 3/2022 dekana Reformovanej teologickej fakulty Univerzity J. Selyeho o forme výučby v letnom semestri akademického roka 2021/22 od 1. apríla Na základe platnej štátnej legislatívy z...

Rozhodnutie č. 2/2022 dekana Reformovanej teologickej fakulty Univerzity J. Selyeho …

Na základe platnej štátnej legislatívy z oblasti ochrany proti pandémii a v súlade Príkazom rektora UJS č. 3/2002, vydávam nasledovné rozhodnutie dekana Reformovanej teologickej fakulty Univerzity J. Selyeho...

Rozhodnutie č. 1/2022 dekana Reformovanej teologickej fakulty Univerzity J. Selyeho …

Na základe platnej štátnej legislatívy z oblasti ochrany proti pandémii a v súlade Príkazom rektora UJS č. 3/2002, vydávam nasledovné rozhodnutie dekana Reformovanej teologickej fakulty Univerzity J. Selyeho...

Workshop

Reformovaná teologická fakulta University Jána Selyeho – Komárno v  spolupráci s Reformovanou teologickou fakultou & universitou Gáspára Károliho – Budapest s Inštitútom pre reformovanú teologiu – Reiskirchen s Diakonickým strediskom Reformovanej...

Dekanské voľno

Ako dekan Reformovanej teologickej fakulty Univerzity J. Selyeho, oznamujem poslucháčom našej fakulty, že na 29. októbra 2021 (piatok), udeľujem dekanské voľno. V ten deň nebude...

Oznámenie

Oznámenie V mene Vedeckej rady Reformovanej teologickej fakulty Univerzity J. Selyeho vyhlasujem termín obhajoby dizertačnej práce uchádzača: Attila Petheő, MA na 9.30 hodinu 7. júla 2021. Obhajoba sa koná...

OZNÁMENIE O VYHLÁSENÍ DOPLŇUJÚCICH VOLIEB

Akademický senát Univerzity J. Selyeho vyhlasuje DOPLŇUJÚCE Voľby NA členstvo v ZAMESTNANECKEJ časti Akademického senátu UJS (1 miesto za zamestnaneckú časť Reformovanej teologickej fakulty) Vyhlásenie volieb: 27. apríla 2021 Termín...

Reformovaná teologická fakulta Univerzity J. Selyeho vypisuje prijímacie skúšky na d…

Prihlásiť sa je možné do 30. júna 2021 na nasledovné témy Témy dizertačných prác na akademický rok 2021/2022 Stará zmluva Vyvolenie v Starom zákone Nová zmluva Pavlove učenia o ospravedlnení Systematická teológia Úloha logiky...

Informácia

Informujeme uchádzačov o štúdium, že vzhľadom na vzniknutú epidemiologickú situáciu COVID-19, RTF UJS nevyžaduje od uchádzačov potvrdenie stredoškolských výsledkov ani potvrdenie od lekára.

Úvod do ugaritskej kultúry

Reformovaná teologická fakulta Univerzity J Selyeho – Komárno    v spolupráci s Károli Gáspár Református Egyetem Budapest, Maďarsko,   Evangélikus Hittudományi Egyetem Budapešť, Maďarsko,   Pázmány Péter Katolikus Egyetem Bölcsészetudományi Kar...

Dekanské voľno

Tisztelt Hallgatók! A Selye J. Egyetem Református Teológiai Karának dékánja Mgr. Lévai Attila, PhD. 2018. március 29-re dékáni szabadot hirdet a Kar hallgatói számára. Mgr. Lévai Attila, PhD. Az...

Pamätný deň 500. výročia Reformácie na Reformovanej teologickej fakulte

Na Reformovanej teologickej fakulte UJS dňa 8. novembra 2017 o 10,00 sa bude konať akcia "Pamätný deň 500. výročia Reformácie". Podrobný program akcie viď v...

Reformované cirkevné služby medzi utečencami v Rakúsku roku 1956

Výstava pôvodnými dokumentmi (fotografiami a písomným materiálom) demonštruje duchovenské služby reformovanej cirkvi medzi utečencami po maďarskej revolúcii roku 1956 do Rakúska, alebo cez Rakúsko do...

Medzinárodná vedecká konferencia

Roads to Reconciliation Between Groups in Conflict 10th Conference of Protestant Theological Faculties from Central and Eastern Europe and the Netherlands   Komárno, Slovakia    20. -24. April...

Dekanské voľno

Dekan Reformovanej teologickej fakulty UJS, Mgr.Attila Lévai, PhD. udeľuje na deň 2. novembra 2015 (pondelok) dekanské voľno pre študentov fakulty.

Deň otvorených dverí na Reformovanej teologickej fakulte

Srdečne Vás pozývame na Deň otvorených dverí Reformovanej teologickej fakulty Univerzity J. Selyeho, ktorý sa uskutoční 17. februára 2015.  V rámci Dňa otvorených dverí záujemcovia môžu...

Bolonský proces

Bolonský proces je iniciatíva, ktorej cieľom je vybudovanie Európskeho vysokoškolského priestoru. Tento cieľ má byť dosiahnutý pomocou harmonizácie akademických titulov a charakteru štúdia pre jednotlivé odbory. Súčasťou by mala byť aj záruka štandardov kvality v celej Európe. 

Vytváranie Európskeho priestoru vysokoškolského vzdelávania

K príležitosti založenia parížskej Sorbonny pred 700 rokmi ministri školstva Francúzska, Nemecka, Talianska a Spojeného kráľovstva podpísali v máji 1998 v Paríži Spoločnú deklaráciu o harmonizácii výstavby Európskeho systému vysokého školstva, tzv. Sorbonnskú deklaráciu. Ministri školstva týchto štyroch významných európskych štátov – ktorých vysokoškolské systémy sa výrazne líšili – sa dokázali dohodnúť na celkom konkrétnych zásadách a cieľoch, ktoré výrazne zmenili ich vysokoškolské systémy. 

Prihlásili sa k vytvoreniu otvoreného priestoru vysokého školstva v Európe; tento systém by mal byť založený na štruktúrovaných programoch, pričom Deklarácia zdôrazňuje závažnosť prvého cyklu štúdia, ako nevyhnutnej časti pre celú schému: „Medzinárodné uznávanie titulov prvého cyklu ako primeranej úrovne kvalifikácie je dôležité pre úspech tohto zámeru, ktorým chceme naše vysokoškolské sústavy sprístupniť pre každého.“ Deklarácia zároveň podchytila ďalšiu dôležitú výzvu – vytvoriť takú inštitúciu, ktorá dokáže odpovedať na požiadavky a potreby celoživotného vzdelávania, ktoré sa stáva nevyhnutným pre čoraz viac ľudí. Deklarácia považuje za kľúčovú mobilitu vysokoškolských študentov a učiteľov a zároveň ju pokladá za nevyhnutnú súčasť európskej integrácie. Preto sa ministri Francúzska, Nemecka, Talianska a Spojeného kráľovstva prihlásili k odvážnej vízii – umožniť každému vysokoškolskému študentovi stráviť aspoň jeden semester štúdia na zahraničnej vysokej škole s tým, že domáca inštitúcia uzná tento semester ako súčasť jeho študijného programu.

Sorbonnská deklarácia mala veľký ohlas. V júni 1999 sa stretlo 31 ministrov zodpovedných za vysokoškolské vzdelanie z 29 európskych krajín v Bologni, kde podpísali deklaráciu o vytvorení Európskeho priestoru vysokoškolského vzdelávania do roku 2010, tzv. Bolonskú deklaráciu. Prijali tak program, ktorý sa stal akčným plánom rozvoja vysokého školstva v Európe do roku 2010. Európskym štátom sa otvorila možnosť využiť jedinečnosť svojich vzdelávacích systémov a vytvoriť z nich systém európsky. Hlavnými rysmi nového systému boli: prijatie troch zrozumiteľných a porovnateľných stupňov vysokoškolského vzdelávania – bakalárskeho, magisterského a doktorandského; systém, ktorého prvý stupeň (bakalársky) nebude trvať menej než 3 roky a povedie k vysokoškolskému diplomu; vypracovanie systému kreditov ako výhodného prostriedku podpory všestrannej študentskej mobility a „prenosného“ aj do iných systémoch, napr. do oblasti celoživotného vzdelávania; podpora európskej spolupráce v udržovaní kvality vysokoškolského vzdelávania (vypracovanie porovnateľných kritérií a metodológie) a podpora európskej spolupráce v oblasti spracovania obsahu vzdelávania. Takýto európsky systém vyhovuje tradíciám a potrebám Európy, je príťažlivejší pre študentov a posilní nielen atraktivitu a konkurencieschopnosť vzdelávacieho systému, ale aj konkurencieschopnosť absolventov európskych vysokých škôl na trhu práce – na národnej, európskej aj globálnej úrovni. Ministri sa rozhodli, že tento proces, ktorý sa stal najväčšou európskou reformou od 70. rokov 20. storočia, potrebuje neustálu podporu a prispôsobenie k reálnemu vývoju. Preto sa budú stretávať každé dva roky v niektorom signatárskom štáte.

Tretím dôležitým medzníkom procesu sa stal Pražský summit v máji 2001. Pražské stretnutie vytvorilo platformu pre diskusiu medzi vysokými školami, študentmi a ministrami, pretože úspech všetkých reforiem v rámci Bolonského procesu je závislý na aktívnej účasti vysokých škôl, vrátane študentov. V tzv. Pražskej komunikéministrov, ktoré má názov „Na ceste k Európskemu priestoru vysokoškolského vzdelávania“ boli pre obdobie 2001 – 2003 stanovené nasledujúce priority: záruka kvality; spolupráca týkajúca sa uznávanie dokladov a využívanie kreditov (ECTS), celoživotný prístup k vzdelávaniu a priestupnosť systému ako na národnej, tak aj na európskej úrovni. Ministri potvrdili, že vytváranie Európskeho priestoru vysokoškolského vzdelávania je podmienkou pre to, aby sa zvýšila atraktivita a konkurencieschopnosť európskych vysokých škôl. Podporili zároveň myšlienku, že vysokoškolské vzdelávanie je a aj v budúcnosti bude verejnou zodpovednosťou.Zároveň vyzvali k otvorenej diskusie, aký je – a s novými reformami bude – sociálny rozmer Európskeho priestoru vysokoškolského vzdelávania so zvláštnym zreteľom na prekážky, ktoré bránia mobilite a rozširovaniu Bolonského procesu. Dôležitým medzníkom bolo i to, že Pražský summit uznal nezastupiteľnú rolu študentov, ich aktívne zapojenie do procesu. Ministri potvrdili, že by sa študenti mali podieľať na tvorbe organizácie a obsahu štúdia a ovplyvňovať ich. 

Krokom smerom od diskusiách a zámeru ku konkrétnej implementácie princípov celého procesu sa stala konferencia ministrov v Berlíne, ktorá sa konala v septembri 2003. V tzv. Berlínskej komuniké ministri síce zdôraznili, že pre Bolonský proces sú nevyhnutné všetky princípy a ciele, avšak jasne zdôraznili, ktoré tri pokladajú z prioritné v rokoch 2003 – 2005. Sú to priority, ktoré tvoria „základné kamene“ celej reformy a ktoré boli zdôraznené už v Prahe – zabezpečenie kvality, zavedenie prvých dvoch stupňov štúdia namiesto tradičných „dlhých programov“ a ľahšie uznávanie vzdelávania (celého aj jeho častiach) vrátane ratifikácie Lisabonskej dohody o uznávaní. Od roku 2005 každý absolvent obdrží automaticky a bezplatne Dodatok k diplomu vydaný v cudzom jazyku. Dochádza k posunu od politických rozhodnutí ministrov z Bologne, cez výzvu ministrov, aby sa vysoké školy aktívne pripojili z Prahy, k jednoznačnému konsenzu v Berlíne – vysoké školy chcú aktívne naplánovať a ovplyvňovať vývoj Bolonského procesu. Bolo jednoznačne potvrdené prepojenie vedy a výskumu. Ďalej boli dve úrovne štúdia rozšírené na tri úrovne – 3. úrovňou sa stávajú doktorandské štúdiá. Na európskej úrovni vyzvali ministri k vypracovaniu „inventúry“ v troch vyššie spomenutých prioritách a záverečnej správy pre konferenciu ministrov v roku 2005. Ďalej vyzvali k vytvoreniu kritérií a metodológii, na ktorých sa dohodnú európske štáty v oblasti zabezpečenia kvality a k vytvoreniu európskeho rámca kvalifikácií, ktorý umožní jednotnú metodológiu pre popis národných kvalifikácií na celoeurópskej úrovni. 

Piata konferencia ministrov zišla v máji 2005 v nórskom Bergene. Do procesu boli prijatí noví členovia (Arménsko, Azerbajdžan, Gruzínsko, Moldavsko, Ukrajina); takže do Bolonského procesu bolo v tomto roku zapojených celkom 45 štátov z 48 signatárskych štátov Európskej kultúrnej dohody. Ministri na tomto summite nerozšírili Bolonský proces o žiadnu novú oblasť, avšak pokračovali v trende, ktorý začali v Berlíne – dôraz kládli na implementáciu (systém diplomov; zabezpečenie kvality; uznávanie diplomov a dĺžky štúdia; aplikácia štandardov a smerníc pre zabezpečenie kvality, ako boli navrhnuté v správe ENQA; aplikácia národných rámcov pre kvalifikácie; udeľovanie a uznávanie spoločných diplomov, vrátane doktorandského stupňa; vytváranie príležitostí pre flexibilné kariérne postupy vo vysokom školstve, vrátane procesov pre uznávanie predchádzajúceho vzdelania). Nad rámec 3 priorít z Berlína sa zaoberali aj so sociálnou dimenziou procesu, so vzťahom medzi Európou (Európskym priestorom vysokoškolského vzdelávania) a ostatným svetom (tzv. externým rozmerom Bolonského procesu). Väčšiu pozornosť venovali aspektom spojeným s celoživotným vzdelávaním, vrátane uznávania predošlého vzdelávania pre účely ďalšieho štúdia. Komuniké ďalej zdôraznilo nutnosť prepojenia vedy a výskumu so vzdelávaním a tretím – doktorandským – cyklom štúdia. 

V máji 2007 v Londýne sa Čierna Hora stala 46. štátom Bolonského procesu. Konferencie sa ďalej zúčastnili delegáti Európskej komisie Rady Európy, UNESCA, Európskej asociácie univerzít (EUA), Európskej siete agentúr zabezpečujúcich kvalitu (ENQA), Európskej asociácie škôl vyššieho štúdia (EURASHE), Európskych zväzov študentov (ESIB), Zväzu európskych zamestnávateľov (UNICE/Business Europe) a Asociácie európskych odborov (Education International). Správa preukázala, že európske štáty za 8 rokov dosiahli významný pokrok vo vytváraní spoločného Európskeho priestoru vysokého školstva. Avšak správa a ďalšie analýzy ukázali, že pred štátmi je stále rada úloh, ktoré sú nevyhnutné pre úspešnú implementáciu cieľov Bolonského procesu (napr. v otázkach sociálnej spravodlivosti, v oblasti uznávania predošlého vzdelávania, pri ustanoveniach transparentných národných rámcov kvalifikácií). Hlavné európske reformy sa naďalej sústreďujú na trojstupňové štúdium, zabezpečenie kvality a uznávanie kvalifikácií a časti štúdia. Zriadenie Európskeho registra pre agentúry zabezpečujúce kvalitu vo vysokoškolskom vzdelávaní je logické pokračovanie v implementácii Bolonského procesu. Prioritami zostáva mobilita (v roku 2009 jednotlivé štáty predložia správu o tom čo podnikli, aby boli odstránené prekážky) a sociálny rozmer procesu.

Na konferencii, ktorá sa uskutočnila v Belgicku 28. a 29. apríla 2009 na katolíckej univerzite Leuven a na pôde valónskej frankofónnej katolíckej univerzity v Louvain-la-Neuve, sa hovorilo o úspechoch bolonského procesu a stanovili sa priority pre oblasť vyššieho vzdelávania v EÚ na ďalších desať rokov. Po konferencii sa uskutočnilo tzv. Bolonské politické fórum, v rámci ktorého mohlo 15 mimoeurópskych krajín diskutovať o možnostiach spolupráce.

Sumarizácia

Bolonský proces zjednodušuje systém vysokých škôl, čo okrem iného umožňuje plynulejší prechod z jednej vysokej školy na druhú a umožňuje študentom získavať vzdelanie neobmedzene po celej Európe. Proces vysokoškolského vzdelávania by tak mal dosiahnuť nielen záruku kvality a jednotnosti v celej Európe, ale mala by sa zjednotiť aj dĺžka štúdia. Vysokoškolské štúdium bolo rozdelené do troch stupňov: bakalárskeho, magisterského a doktorandského. Uznávanie diplomov a titulov napomáha nielen akademickej obci, ale zároveň zrovnoprávňuje kandidátov pri hľadaní zamestnania.

Stupne vysokoškolského vzdelávania Príklady slovenských titulov Príklady zahraničných titulov
Bakalárske Bc. BA
Magisterské Mgr., Ing. MA, MSc, MBA, MPhil, LL.M
Doktorské MUDr. MD.
Doktorandské PhD. PhD.

 

 

 

 

 

Záver

Komisár Figel upozornil na to, že reformy vysokého školstva musia pokračovať. Kľúčová je príprava kvalitnej stratégie celoživotného vzdelávania. Ďalšími dôležitými témami sú zamestnateľnosť absolventov a spolupráca vysokých škôl. Nemôžeme však zabudnúť ani na stratégiu pre spoluprácu a vzťahy s mimoeurópskymi krajinami, ktoré ministri prijali na londýnskom summite. Cieľom stratégie je vybudovať vzájomné partnerstvo a spoluprácu, aby sa Európa nestala „uzavretou pevnosťou“. 

Ďalšia konferencia ministrov sa bude konať v roku 2011 vo Viedni a Budapešti.

Táto webová stránka používa súbory cookie na zlepšenie používateľskej skúsenosti a zabezpečenie svojho efektívneho fungovania. Používaním tohto webu súhlasíte s uchovávaním cookies.